Tips voor de feestdagen

Tips om op gewicht te blijven tijdens de feestdagen

Sinterklaas lekkernijen, een kerstkoekje hier, een oliebol daar, een extra drankje. Gezellig! Maar de kilootjes vliegen er ongezien aan. De beste manier om op gewicht te blijven tijdens de feestdagen is natuurlijk om niet te veel te eten en te drinken. Maar om het toch een beetje gezellig te houden, zijn hier 9 tips om lekker te eten en toch op gewicht te blijven.


1. Sla geen maaltijden over.
Misschien denk je het aantal calorieën te beperken door ontbijt of lunch over te slaan, zodat je bij het kerstdiner wat extra kan eten. Geen goed idee. Wat je bij een kerstdiner eet, zal meer calorieën bevatten dan bij een gezond ontbijt of lunch. Bovendien, als je zorgt dat je geen maaltijden overslaat, kun je beter de verleiding weerstaan om later te veel te eten.

2. Drink water
Vul je maag met water voor je aan een etentje begint of naar een feestje gaat met veel hapjes. Water neemt je hongergevoel weg en levert geen calorieën.

3. Tel je hapjes en je drankjes
Je kent het wel. Een bitterballetje hier, een toastje daar, een stukje kaas en een drankje erbij. Voor je het weet heb je meer calorieën aan hapjes binnen dan je normaal bij een hele maaltijd binnen krijgt. Natuurlijk kan je best een lekker toastje nemen, maar eet ze niet zonder erbij na te denken weg. Hou een beetje bij hoeveel hapjes en drankjes je ongeveer eet.

4. Tel je hapjes tijdens het koken
Misschien is het je al eens opgevallen dat als je zelf gekookt hebt, je tijdens het eten minder trek hebt. Dat komt meestal niet van alle kookgeuren die je hebt opgesnoven tijdens het koken, maar van het proeven en snoepen tussendoor. Wil je proeven om de smaak te testen? Neem dan een theelepel in plaats van een eetlepel en hou het aantal lepeltjes in de gaten.

5. Kies slim
Of het nu om een maaltijd gaat of een feestje, je kunt zelf wel keuzes maken in wat je opschept of kiest. Groenten, fruit, kip, vis en schaaldieren zijn een betere keus dan pasta’s, kazen, vet vlees en romige sauzen. En zo werkt het ook met drankjes. Cocktails en andere zoete mixdrankjes bevatten vaak veel meer calorieën dan een glas wijn.

6. Alcohol bevordert eetlust
Alcohol levert zelf al de nodige calorieën, maar een ander nadeel van het drinken van alcoholische drankjes is dat je er trek van krijgt. En, na een paar drankjes kan het je misschien ook allemaal wat minder schelen. Dan kun je wel eens meer eten dan je van plan was en daar later weer spijt van krijgen natuurlijk.

7. Toetjes zijn verleidelijk
Toetjes zijn voor sommige mensen onweerstaanbaar. Wil of kan je het niet afslaan? Neem dan de helft van een portie. En als er keuze is: ga liever voor toetjes met veel fruit, yoghurt, sorbetijs en pure chocolade dan voor toetjes met roomijs, slagroom en mascarpone.

8. Wat meer bewegen
Probeer wat meer te bewegen om extra calorieën te verbranden. Ga eens wat vaker wandelen op pak de fiets of kom gewoon lekker trainen. Wist je dat je met fitness meer calorieën verbrand? Doe daarom eens een extra korte workout bij Body Movin’ en kies voor zwaardere gewichten dan normaal. Optimale verbranding!

9: Rustig eten en genieten
Bij te snel eten komt er te veel lucht mee in de spijsbrij, dit kan voor zuurbranden zorgen of een te vol gevoel. Eet bewust en neem de tijd, kauw tenminste 20 keer en geniet er van. De feestdagen is iets waar we allemaal naar uit kijken, door rustig te eten geniet je er ook meer van!

10. Doe een 7 minute workout
Tijdens de kerstdagen is Body Movin' gesloten. Een prima variatie om dan thuis een 7 minute workout te doen! In deze workout train je je hele lichaam in 7 minuten. Ook kun je de 6 dagen abb workout doen! Deze vind je, samen met de 7 minute workout, in onze Body Movin' app onder het kopje nieuws.