Uitgerust wakker worden

1. Laat je lichaam weten dat het tijd is om wakker te worden. Als we 's ochtends wakker worden, hebben we 7 of 8 uur liggen slapen. Je lichaam heeft al die tijd in een staat van rust verkeerd. Om te zorgen dat we ons weer fit voelen kun je je lichaam signalen geven dat de rustperiode over is. Wanneer je in beweging komt, een goed ontbijt tot je neemt en actieve dingen doet, zul je merken dat je sneller wakker wordt. Door je lichaam in de actieve modus te dwingen, zal het vermoeide gevoel in de ochtend snel verdwijnen.


2. Maak je slaapcyclus af. Gedurende de nacht ga je door een aantal slaapcycli heen. Elke slaapcyclus kent een aantal fasen. Als je goed uitgerust wakker wilt worden is het belangrijk dat je ook de laatste slaapcyclus afmaakt. Als je in plaats daarvan bijvoorbeeld wakker wordt vanuit de 'diepe slaap' (één van de fasen), dan zijn je lichaam en geest nog helemaal in de slaapstand. Je hebt dan het gevoel dat je 'van heel ver moet komen'.

Je kunt ervoor zorgen dat je je slaapcycli allemaal goed afmaakt door een regelmatig slaapritme. Dan weet je lichaam namelijk precies waar het aan toe is. Het meest ideale is wakker worden zonder wekker. Als je wel een wekker gebruikt, druk dan niet op snooze. Als je weer in slaap valt begint er daarmee namelijk weer een nieuwe slaapcyclus, zonder dat je de tijd (ongeveer anderhalf uur) hebt om die af te maken. en dat is precies wat je wilt voorkomen.


3. Wakker door licht. Licht kan enorm helpen om wakker te worden 's ochtends, en om vermoeidheid te verdrijven. Zolang het donker is produceert je lichaam melatonine: een hormoon dat slaperig maakt. Als het licht wordt, vertraagt de productie van melatonine. Daglicht is het meest effectief, maar als dat niet voorhanden is (bijvoorbeeld omdat je vroeg uit je bed moet), is kunstlicht een goed alternatief.


4. 's Nachts geen licht aan. Als je 's nachts het licht aan doet, kun je daarmee je bioritme in de war maken; zelfs als wanneer je het licht maar heel kort aan doet. Wanneer je het licht aan doet vertraagt de productie van melatonine en is het moeilijker om weer in slaap te komen. Hierdoor slaap je minder snel in, en heeft je lichaam meer moeite om in een diepe slaap terecht te komen. 's Ochtends zul je daardoor minder uitgerust zijn.


5. Pas op met koffie. De cafeïne in koffie geeft je een flinke oppepper qua energie, maar dat effect is slechts tijdelijk. Daarnaast raakt je lichaam gewend aan de dagelijkse dosis cafeïne, waardoor het effect teniet wordt gedaan. Door gewenning zorgt de koffie daardoor niet voor extra energie; je hebt de cafeïne nodig om op je normale energielevel te komen. Een kleine hoeveelheid koffie
2 tot 4 koppen per dag) kan weinig kwaad, maar koffie is zeker niet hét tovermiddel tegen vermoeidheid.


6. Fit door water drinken. Gedurende de nacht verlies je flink wat vocht, onder andere via je ademhaling en door zweten. Doordat je geen vocht tot je neemt in de nacht droog je langzaam uit. Uitdroging zorgt voor een vermoeid gevoel. Als je dit wilt doorbreken moet je 's ochtends zo snel mogelijk een flinke hoeveelheid water drinken. Als je erg last hebt van zweten in bed, is het verstandig om daar wat aan te doen.


7. Minder moe door muziek. Door muziek te luisteren geef je je lichaam het signaal dat het tijd is om wakker te worden. Wanneer je naar je favoriete muziek luistert word je vrolijk. Dat stimuleert om actief te worden. Door naar de radio te luisteren word je bewust van het feit dat andere mensen ook wakker zijn. Dat kan je helpen om door de eerste zware uurtjes in de ochtend heen te komen.


8. Opstaan met een doel. Het kan enorm helpen om 's ochtends in bed bij het wakker worden stil te staan bij de dingen die je die dag gaat doen. Vooral als je denkt aan activiteiten waar je naar uitkijkt wordt het opeens een stuk eenvoudiger om uit bed te komen en de vermoeidheid van je af te schudden. Dus hup je bed uit en gaan trainen bij Body Movin'!


9. Wakker door een warme douche. Een koude douche zet je lichaam aan tot activiteit, en bevordert daarmee het wakker worden. Als je moe bent in de ochtend, zet jezelf dan zo snel mogelijk onder de koude kraan. Als je juist erg gesteld bent op een warme douche in de ochtend, kun je overwegen om dit af te sluiten met een koude douche.


10. 's Avonds op tijd gaan slapen. Wanneer je 's ochtends vaak last hebt van vermoeidheid, kan het zijn dat je 's avonds niet op tijd naar bed gaat, zodat je te weinig slaap krijgt. Een gevoel van vermoeidheid ontstaat namelijk niet alleen doordat je lichaam een aantal uren achter elkaar in rust is geweest; het kan ook een signaal zijn dat er iets aan de hand is, dat je meer rust nodig hebt. Meer slapen is overigens niet altijd de oplossing. Er kunnen namelijk ook andere oorzaken van vermoeidheid zijn, waar meer uren slaap geen uitkomst bij bieden.

Bron: mens en gezondheid.